Tánc és színházi premierek a CAFen

237
Cafe Fesztivál
Cafe Fesztivál

A CAFe fesztivál mindig nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy ne csak a fület, de a szemet is kielégítse. A számtalan zenei esemény mellett a mozgás és a színház szerelmeseinek is temérdek programlehetőséget kínál a fesztivál 17 napja.

A Szegedi Kortárs Balett a kilencvenes évektől napjainkig a kortárs tánc világának meghatározó szereplője nemcsak a hazai, de nemzetközi színtéren is. Az elmúlt években a mozdulatok kidolgozottsága mellett a táncművek drámai erejének, gondolati mélységének, táncszínházi kifejezési eszköztárának finomodása, témáiknak változatossága, gazdagodása jellemzi produkcióikat. Október 10-én a Müpában debütál legújabb darabjuk, az eARTh.

Ebben Juronics Tamás egy igazán mai és aktuális témát jár körül: az emberiség kíméletlenül tönkreteszi környezetét és csak idő kérdése, míg ezzel elpusztítja saját magát is. Górecki 4. szimfóniája alapvető létkérdések feltevésére sarkallja a nézőt.

Legyen saját példánya is!
Legyen saját példánya is!

Bartók Béla két táncszínpadi művet írt: A fából faragott királyfi táncjátékát és A csodálatos mandarint. Utóbbira készített friss koreográfiát Vincze Balázs, amit október 7-én a fesztivál nyitókoncertjének második felvonásában láthat a közönség a Pécsi Balett előadásában. Az előadáson a Nemzeti Filharmonikusok működnek közre, Kocsis Zoltán vezényletével.

Szintén Bartók zenéje ihlette meg Horváth Csabát, aki az 5. vonósnégyes és a Concerto mozgásszínházi lehetőségeit tárja fel. Október 21-én a Várkert Bazárban a Forte Társulat mellett a Bujtor Kvartett és a Hungarian Studio Orchestra zenéjét hallhatják a nézők.

A német Familie Flöz előadásaiban a humor, a bábok, a pantomim és a komédia egyesül. A négytagú társulat több mint két évtizedes fennállása óta mintegy 34 országban lépett fel, a szakma számtalan elismerését tudhatja magáénak. Az Infinita a születésről és a halálról, illetve az addig eltöltött életről szól. A színészek groteszk és karikatúraszerű, gyakran szürreális, bizarr, félelmetes hatást keltő maszkokat viselnek, hol csecsemőket, hol aggastyánokat jelenítve meg. A darab megdöbbentő eredetisége többek közt abban rejlik, hogy a csecsemőkben éppúgy képes bemutatni az időseket, mint az időskori szomorúságban a gyermeki mesevilágot.
Október 11-én és 12-én a Müpában találkozhat velük a CAFe közönsége.

Október 14-15-én a Trafóban vendégszerepel a kínai kortárs tánc egyik legkeresettebb együttese, a TAO Dance Theatre. Az alapító-koreográfus Tao Ye előadásai következetesen csak számokat kapnak cím helyett, annak érdekében, hogy a legcsekélyebb mértékben se befolyásolja a néző fantáziáját. A 6&7-ben Tao az emberi test, mint vizuális forma lehetőségeit kutatja, a történetmesélés minden kényszerétől mentesen. Az előadások zenéjét a kínai indie folk zeneszerző, Xiao He komponálta.

A lengyel Cloud Theatre A Short Outline of Everything (A mindenség rövid vázlata) című darabjukban nem kevesebbre vállalkozik, mint a világ történetének elmesélésére október 15-én az Átrium Film-Színházban. A különleges látványvilágú – minden ízében élőben előadott – produkció a színház, a film és a legkülönbözőbb vizuális művészetek egyedi kombinációja.

Az 1956-os események 60. évfordulójára több előadás is fókuszál a CAFe alatt.
Október 18-án a Várkert Bazárban Gergye Krisztián Egy ünnepi színjáték -…’56-’16 című új produkciójában nem csak Magyarország, hanem – a hasonlóságokra összpontosítva – a tágabb régió kommunistaellenes forradalmai, felkelései is fókuszba kerülnek.
Október 22-én az Erzsébetligeti Színházban az ország vezető hivatásos táncegyüttesei és zenekarai, valamint a legkiválóbb amatőr néptáncegyüttesei részvételével megszülető emlékelőadás is 1956-os forradalmat és szabadságharcot, valamint annak történelmi környezetét idézi fel az ’56- Egy nép kiáltott című produkcióban.

A fővárosi színházak is a CAFe idejére időzítették bemutatóikat, amelyek a fesztivál után is repertoáron maradnak. Alföldi Róbert legújabb rendezésre, az október 7-én a Budapest Music Centerben debütáló II. Edward a politika és a magánélet veszélyes keveredéséről szóló mű.
A 16. századi angol író, Christopher Marlowe drámája egy gyenge uralkodó története, aki trónra lépése után a nemesség akarata ellenére hazahívja számkivetett barátját Ez a „NemShakespeare” – ahogy Ionesco „Makbettjét” is nevezte Alföldi – a CAFe Budapest programjának egyik legígéretesebb darabja lesz!

Október 8-án népmesekincsünk egyik legismertebb és talán legnépszerűbb darabját, A csillagszemű juhászt gondolja újra Markó Róbert a Budapest Bábszínházban.

A Pinceszínházban október 9-én az anyai ágon magyar, apai ágon iráni gyökerekkel büszkélkedő francia szerző, Yasmina Reza leggyakrabban színpadra kerülő darabját, a Művészetet mutatják be, Lux Ádám, Megyeri Zoltán és Quintus Konrád főszereplésével.
Október 9-én a Trafóban Kálmán Eszter a műfajok keveredésével kísérletezik A tó című legújabb darabjában.