Háború utáni és kortárs magyar alkotások a Virág Judit Galéria aukcióján

66
Reigl Judit
Reigl Judit

Háború utáni és kortárs magyar alkotásokra, köztük Reigl Judit, Fajó Imre, Lakner László és Sarkadi Péter kulcsműveire is lehet licitálni a Virág Judit Galéria november 15-i árverésén.

Reigl Judit, az egyik legsikeresebb magyar származású kortárs művész 2020 nyarán hunyt el Franciaországban.
Művei a világ legfontosabb múzeumainak, köztük a New York-i Modern Művészetek Múzeuma, a Metropolitan, a Guggenheim Múzeum és a londoni Tate Modern gyűjteményének részei.

Az aukción 15 millió forintos kikiáltási árról induló, Gomolygás, Csavarás, Oszlop, Fény című alkotásának párdarabjai a Centre Pompidouban és a Musée d’Art Modern de la Ville de Paris-ban találhatóak – írja a galéria keddi közleménye.     

Lakner László a Kulturális Kapcsolatok Intézetében rendezett 1969-es önálló kiállításának központi darabjai közé tartozott egy Rózsák (1969) című, huszonöt darabból álló festménysorozata.
Mindegyik festményen ugyanaz a stilizált, ugyanakkor rendkívül érzékien megfestett rózsaforma ismétlődött, megidézve az amerikai pop art, főképp Andy Warhol mechanikus sokszorosításon alapuló képalkotási eljárását.

A sorozatot először egy kölni galéria vásárolta meg, majd egy magyarországi műgyűjtőhöz került, aki részleteiben értékesítette. Az aukción a rózsasorozat négy képtáblából álló változatára lehet licitálni, 12 millió forintos kikiáltási árról indulva.



Ugyanerről az árról indul Keserü Ilona jutavászonból készült Cérnás című műve. A hatvanas évek végén egyre több festőművész kezdett el kísérletezni a művészeti ágak és technikák összemosásával. Keserü Ilona az elsők között fordult a varráshoz, ennek az időszaknak egyik kulcsműve a Cérnás, amely monumentális méretével már-már minimalista hatást kelt – fogalmaz a közlemény.     

Az árverésen szerepel Fajó János 1968-ban készített Kék ölelés című festménye, amely a tér kérdésével és a síkok egymásba játszásával foglalkozik, a legelemibb formákat, a háromszöget és négyzetet variálva. Szintén a geometria, valamint az érzelmek a meghatározó strukturáló elemek Nádler István 1977-ben készült Gyász II. című festményén. Az ekkoriban készült sorozatai – feltehetően édesapja elvesztése hatására – más-más módon, de a gyász, a veszteség témáját járják körül, fokozottan a színek segítségével.     

A kiemelt tételek közé tartozik még Sarkadi Péter Ars Poetica, “Jaj cica…” című képe, amely a pop art stílusjegyeit, reklámkliséket, a nagyvárosi folklór szubkultúráját és a televízióból ismert használati tárgyakat ötvözi.
Fontos alkotás Konkoly Gyula a Második világháború című műve, amelynek rendkívül gazdag felületén szertelenül rendelődnek egymás mellé a második világháború és az azt követő időszak pillanatképei.

Az árverést november 15-én tartják a Budapest Kongresszusi Központban, de a galéria saját internetes felületén élőben is követhető lesz.  A 114 tételből álló kiállítást 14-ig ingyenesen lehet megtekinteni a Virág Judit Galériában.